Type to search

Hurtownia wielobranżowa czy z konkretnym asortymentem?

Dobry pomysł na biznes to połowa sukcesu. Kiedy przymierzamy się do wzięcia spraw w swoje ręce i pracy na własny rachunek, jednym z pomysłów może być prowadzenie hurtowni. Szeroko rozumiany handel wydaje się zwykle sprawdzoną i dość pewną koncepcją. Przed otwierającym własny biznes staje istotne pytanie – czy powinna to być hurtownia wielobranżowa czy może ukierunkowana tylko na jeden, konkretny asortyment. Przykładowo, może to być wybór pomiędzy rozwiązaniem prowadzenia hurtowni z różnego rodzaju odzieżą damską i męską lub tylko z konkretnym jej elementem – obuwiem dla kobiet. Punktem wyjściowym do podjęcia właściwej decyzji jest rozważenie zalet i wad obu rozwiązań oraz dokonanie analizy sytuacji na rynku, na którym chcemy zaistnieć ze swoim biznesem.

Na wielu frontach

Jak wynika już z samej nazwy, hurtownia wielobranżowa to miejsce, gdzie klient ma dostęp do całego wachlarza produktów, bywa że zarówno spożywczych, jak i chemicznych. Dzięki temu może zaopatrzyć się w potrzebne towary w jednym miejscu, co oznacza znaczą oszczędność czasu. Dla wielu nabywców wygoda zakupu to bardzo ważne kryterium, które sprawia, że podejmują stałą współpracę z hurtownią. Szeroki asortyment to jednak także większe koszty prowadzenia hurtowni, gdyż obraca się dużo większymi kwotami, a ilość towarów jest również sporo większa. Przekłada się to także na większą liczbę formalności oraz obowiązek utrzymywania wielu kontaktów handlowych z dostawcami. Prowadząc własną hurtownię wielobranżową, trzeba się też dokładnie przemyśleć sposób wypromowania swojego biznesu, tak aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Reklama musi być więc wszechstronna i wskazywać na szeroką gamę produktów, które mamy do zaoferowania. Zróżnicowany wachlarz artykułów z różnych branż to na pewno pewnego rodzaju zabezpieczenie na cięższe czasy. Kiedy sprzedaż jednego lub kilku towarów spada lub kompletnie nie idzie, zawsze możemy starać się rekompensować straty przez skupienie się na rozwoju sprzedaży produktów, które bez problemu znajdują swoich nabywców. Zaletą jest także fakt, iż swoją ofertę możemy tak naprawdę modyfikować na bieżąco, zawężając ją lub poszerzając. Jednocześnie jednak będzie się to wiązało z ryzykiem braku lub słabo zarysowanego i sprecyzowanego profilu, którzy klienci jednoznacznie kojarzyliby z naszą hurtownią.

Liczy się jakość

Mniej kosztownym wariantem jest hurtownia z konkretnym asortymentem. Niższa liczba dostawców oznacza mniejszą ilość formalności i kontaktów oraz skupienie na jednym produkcie, który można odpowiednio wypromować i reklamować. Hurtownia z konkretnym asortymentem powinna cechować się wysokim poziomem wyspecjalizowania w zakresie danego towaru, który oferuje. Kiedy jednak właściciel biznesu osiągnie odpowiedni stopień fachowości i profesjonalizmu, może liczyć na wizerunek specjalisty, który będzie się jednoznacznie pozytywnie kojarzył się klientom, a zdobyte zaufanie spowoduje ich lojalność. Jest więc o co walczyć. Niska rozmaitość towarów nie da hurtowni marginesu bezpieczeństwa w razie spadku sprzedaży produktów, gdyż ograniczona będzie możliwość ruchu w sklepie, ale za to przejrzystość oferty może przyciągać klientów, dla których jednorodne kryterium wyboru będzie atutem. Prostsza może się okazać także promocja hurtowni, która skupia się na jednym produkcie. To pozwoli odpowiednio zatroszczyć się także o wizerunek naszego biznesu i bardziej skuteczną reklamę.

Prowadzenie hurtowni wielobranżowej czy też z konkretnym asortymentem może okazać się naprawdę dobrym pomysłem na biznes, ale pod warunkiem, że wcześniej przeprowadzimy analizę rynku i rozważymy wszystkie za i przeciw. Optymalne rozwiązanie to nie tylko takie, które mieści się w możliwościach finansowych właściciela, ale także takie, które odpowiada aktualnemu zapotrzebowaniu klientów.

Inspirowane: Maxx10group.pl – sprzedaż stocków magazynowych