Type to search

Jak najskuteczniej przyciągnąć klienta?

Węch to jeden z kluczowych zmysłów każdego człowieka. Zapachy mogą bardzo silnie wpływać na nasze samopoczucie, przywodzić na myśl konkretne wspomnienia, a nawet – stać się determinantem konkretnego działania. Dobrze skomponowana kompozycja zapachowa może zachęcić klientów do skorzystania z usług albo wręcz przeciwnie, może ich skutecznie odstraszać.

Węch jest jednym ze zmysłów, który pozwala nam na zrozumienie otaczającej nas z każdej strony rzeczywistości. Otaczające nas zapachy mają też możliwość wpływania na nasze emocje czy nastrój. W zależności od sytuacji konkretny zapach może być odpowiedzialny za potęgowanie zdenerwowania, satysfakcji, czy też, co najłatwiej sobie uzmysłowić, uczucia głodu. Fakt ten został dawno zauważony przez ogół handlowców, jak również usługodawców i jest teraz wykorzystywany w celach znacznej poprawy wizerunku firm, czy też po prostu zwiększenia sprzedaży oferowanego produktuMarketing zapachowyczyli marketing wykorzystujący zapach, stanowi jedną z lepszych metod wywołania pozytywnego wrażenia u potencjalnego klienta.

W jaki sposób działa marketing zapachowy? 

Sposób działania marketingu zapachowego jest bardzo łatwy. Czy przypominasz sobie sytuację, w której, przechodząc obok piekarni czy cukierni, przypomniałeś sobie o tym, że nie zabrałeś ze sobą nic do jedzenia? Czy zapach kawy o poranku nie skłonił Cię kiedyś, by wejść do mijanej właśnie kawiarni? Tak właśnie działa marketing zapachowy. Zapach świeżego chleba czy bułek, albo aromatycznych przypraw to efekt działania tak zwanych aromatyzatorów, które zostały stworzone właśnie w tym celu. Rozprowadzają one zapach w niezwykle dyskretny sposób. Wytwarzana przez nie mgiełka w łatwy sposób ulega połączeniu z powietrzem, dzięki czemu tworzy się nastrojowy i niezwykle przyjemny klimat. Zaletą tego rodzaju metody jest duża skuteczność, a także uniwersalność. W łatwy sposób możemy dobrać zapach do miejsca, w którym chcemy prowadzić działania oparte o marketing zapachowy.

Dlaczego marketing zapachowy jest skuteczny?

W przeciwieństwie do działań skierowanych na ludzki wzrok, tj. witryny sklepowe, bannery czy spoty reklamowe, marketing zapachowy jest działaniem dyskretnym. Kiedy właściciel cukierni czy kawiarni wzmacnia działania marketingowe poprzez zastosowanie aromatyzatorów, pozyskuje klienta nie w sposób nachalny, ale docierając bezpośrednio do jego receptorów zapachowych, które z kolei pobudzają kubeczki smakowe. Dlatego m.in. zwiększa się produkcja śliny. Stąd już bardzo krótka droga do tego, by klient zastanowił się nad tym, czy nie warto zajrzeć i rozejrzeć się za czymś, co sprawi mu drobną radość. W zderzeniu z szyldem czy bannerem potencjalny klient ma świadomość, że poddawany jest działaniu marketingowemu, dlatego wzbrania się przed skorzystaniem z oferty. W przypadku aromamarketingu proces zachodzi dyskretnie, nie budzi natychmiastowych oporów, dlatego ma szanse przynieść lepszy efekt.

Maksymalizuj efekt

Wszelkie działania marketingowe będą tym bardziej skuteczne, im więcej będzie kanałów prowadzących do świadomości klienta. Doskonałym sposobem będzie więc wprowadzenie działań na wszystkie zmysły człowieka. Oczywiście, nie we wszystkich sklepach czy firmach występuje możliwość dobrania odpowiednich metod, by działać na takie zmysły jak dotyk czy słuch, lecz istotne jest, by starać się oddziaływać nie tylko na ludzkie oczy. Holistyczne podejście w budowaniu świadomości marki przynosi zdecydowanie większe efekty. Pozwala zbudować głęboką relacje pomiędzy klientem a marką.