Wielu rodziców boryka się z ogromnymi problemami w nauce u swoich dzieci, zwłaszcza w przedmiotach ścisłych. Powodów może być wiele – od nadpobudliwości, zbyt wielu bodźców zewnętrznych, które uniemożliwiają skupienie się, aż po nieodpowiednie techniki. Zapominamy bowiem, że dzieci mierzą się z wieloma problemami współczesnego świata, które nie dotyczyły ich rodziców. Z tego powodu potrzebują innych metod nauki, które pobudzą w nich twórcze myślenie, jakiego w wielu sytuacjach nie uczy obecny system edukacji.
Metoda ta wykorzystuje liczydło podobne do tego, którego używano w Japonii ok. 2000 lat temu. W naszym kraju na razie umożliwia się uczestniczenie w nich w ramach zajęć pozaszkolnych, choć być może kiedyś zostanie ona wprowadzona na stałe do programu nauczania. Arytmetyka mentalna ma na celu rozwój umiejętności intelektualnych dziecka: poprawia pamięć, koncentrację, logiczne myślenie. Szybkie i bezbłędne operacje na liczydle, a później w pamięci, są sposobem, by pobudzić i rozwinąć te zdolności. Dzieci w przedziale wiekowym od 4 do 12 lat (w tym momencie umysł rozwija się najszybciej), mają za zadanie wykonanie zadań arytmetycznych za pomocą specjalnego liczydła soroban, a na kolejnym etapie kursu w pamięci). W ten sposób dzieci mają poczucie, iż nie operują na abstrakcyjnych liczbach, ale konkretach, jakimi są koraliki liczydła. Takie operacje stymulują pracę obu półkul dziecka: lewa odpowiada bowiem za logiczne i racjonalne myślenie, pomaga więc w czasie wykonywania obliczeń matematycznych, prawa jest odpowiedzialna za myślenie twórcze i kreatywność, których potrzeba, kiedy dzieci przechodzą od wykonywania obliczeń na liczydle do obliczeń w pamięci (co ułatwia im wizualizacja przesuwania koralików na liczydle). Arytmetyka mentalna stymuluje do pracy obie półkule mózgowe dziecka, umożliwiając mu wszechstronny rozwój intelektualny. Co istotne, badania pokazały, iż metoda ta wpływa również na neuroplastyczność mózgu, a zatem jego umiejętność do tworzenia nowych połączeń nerwowych.
Naukę arytmetyki mentalnej najlepiej rozpocząć w wieku 4 do 7 lat. W tym momencie umysł dziecka jest bardzo plastyczny, gotowy do adaptacji. Przyzwyczaja się zatem do nowych metod bez większych problemów. Dziecko nie zdążyło także nauczyć się innego sposobu liczenia, który praktykowany jest w szkołach. Dzięki temu nie odczuwa ono dysonansu pomiędzy tym, co chce robić, a co powinno według poleceń nauczyciela. Nie jest jednak żadnym problemem zapisanie starszego dziecka, które już uczęszcza do szkoły. Początkowo może ono odczuwać pewien dyskomfort, jednak zwykle szybko przyzwyczaja się do nowej metody nauczania. Korzyści płynące z ukończenia kursu arytmetyki mentalnej utrzymują się latami, a jeśli dziecko ćwiczy wraz z rodzicami, jego umiejętność nauki wzrasta z każdym rokiem.
Dzieci powinniśmy wspierać na każdym etapie ich rozwoju. Obserwując otaczającą nas rzeczywistość, możemy przewidywać problemy, jakich mogą doświadczyć na poszczególnych etapach rozwoju. Warto podjąć wszelkie działania, by takim trudnościom zapobiegać. Kurs arytmetyki mentalnej pozwoli dziecku rozwinąć intelekt, pamięć i koncentrację, co pozwoli mu uniknąć problemów w nauce.
Inspirowane: abakus-center.eu/pl-pl/ – zajęcia kreatywne dla dzieci